II Rajd Szlakiem Papieskim

W dniach 14 i 15 października 2008 r. odbył się II Szkolny Rajd Szlakiem Papieskim na trasie Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej – Olchowa - Choceń – Chryszczata – Jeziorka Duszatyńskie – Komańcza - Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej.

Rajd rozpoczął się nieco później niż pierwotnie zakładano głównie ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe w pierwotnie zakładanych terminach. W tym roku uczestnicy Rajdu stanęli na szczycie Chryszczatej w przeddzień XXX rocznicy Pontyfikatu Jana Pawła II.

II Szkolny Rajd przebiegał nieco inną trasą niż w ubiegłym roku, wykorzystując sprzyjającą pogodę wybrano zakończenie Rajdu w formie zejścia do urokliwych Jeziorek Duszatyńskich, które to miejsce większość uczestników rajdu odwiedziła po raz pierwszy.

Organizatorzy Rajdu szli w większej części szlakiem prowadzącym przez okolice naszej Gminy. Organizatorami Rajdu było Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tarnawie Dolnej oraz STOWARZYSZENIE Nasza Przyszłość – Tarnawa. Opiekunami grup byli: P. Marek Drwięga – kierownik Rajdu, a także p. M. Bar, p. J. Krajnik oraz p. A. Malec.

Relacja z przebiegu II Szkolnego Rajdu Szlakiem Papieskim

Na trasę dwudniowego II Szkolnego Rajdu Szlakiem Papieskim wyruszyło 33 uczniów głównie młodzież Gimnazjum i SP w Tarnawie Dolnej oraz 4 w/w nauczycieli opiekunów grupy. Wyruszyliśmy 14 października około godz. 9.00 ze szkoły po uroczystym rozpoczęciu II Rajdu przy Pamiątkowej Tablicy naszego Patrona – tu otrzymaliśmy wszyscy pamiątkowe Plakietki II Rajdu, odśpiewaliśmy „Barkę” i po błogosławieństwie ks. Marcina  wyruszyliśmy autobusem szkolnym w stronę Olchowej. Pogoda nam sprzyjała stąd tego dnia spacer zapowiadał się  całkiem przyjemnie. Po kilkunastu minutach dotarliśmy do upadającej ze starości  zniszczenia cerkwi w Olchowie. Około godz. 10.00 dotarliśmy do punktu widokowego na Olchowskim Dziale, gdzie zatrzymaliśmy się na krótki odpoczynek. I stąd podobnie jak w ubiegłym roku mogliśmy podziwiać widoki tak w stronę Tarnawy i Olchowy jak i też na Czaszyn i Łukowe. I dzień wędrówki zakończyliśmy w Średnim Wielkim na wzgórzu Choceń, a schodząc do autobusu zwiedziliśmy ślady istniejącej tu kiedyś wsi Choceń – miejsce to ręką człowieka zostało wyeksponowane w formie fragmentów zabudowań, przydomowych studni, ziemianek, starego cerkwiska i cmentarzyska. Historię tego miejsca przybliżyły nam tablice informacyjne. Około 15.30 szkolnym autobusem udaliśmy się do szkoły na posiłek i nocleg. Wieczorem wszyscy zebraliśmy się przy ognisku obok szkoły, gdzie przy śpiewie piosenek turystycznych i młodzieżowych jedliśmy upieczona na ogniu kiełbaski. Dalszą część wieczoru wypełniły nam rozgrywki sportowe na Sali gimnastycznej.

Dzień II rozpoczęliśmy pobudką o godz. 6.00, ponieważ po śniadaniu o godz. 7.40 udaliśmy się autobusem w stronę Kalnicy, skąd wyruszyliśmy w dalszą wędrówkę w stronę Chryszczatej. Dalsza trasa przebiegała głownie lasem, stąd o ładne widoki było trudniej. Zagłębialiśmy się coraz bardziej w stare ostępy lasu odkrywając raz po raz ślady żubrów. Chryszczata w tym dniu ze względu na poranne zamglenie była niedostępna naszym oczom, górowała gdzieś w chmurach nad nami.  Po ponad godzinnej wspinaczce stanęliśmy na szczycie Chryszczatej. Krzyż wraz z pamiątkowa tablicą wniesiony przez nas w ubiegłym roku stał nienaruszony w tym samym miejscu, tylko stos kamieni u jego podnóża nieco się rozsypał. Z wielkim zapałem nanieśliśmy większą ilość kamieni, by wzmocnić posadowienie Krzyża. Tu po odpoczynku odśpiewaliśmy „Barkę” i odmówiliśmy modlitwy dziękując za pontyfikat Jana Pawła II i prosząc o Jego szybką Beatyfikację.

W drogę powrotną udaliśmy się w stronę Jeziorek Duszatyńskich. Na chwilę zatrzymaliśmy się na pozostałościach starego cmentarza  wojskowego z okresu I Wojny Światowej. Schodząc utrudzeni zboczem góry, skierowaliśmy się w stronę Komańczy, mijając osady leśne Duszatyn i Prełuki. Po kilku godzinach powróciliśmy do naszych miejsc zamieszkania. Uczestnicy rajdu pomimo niewygód i dużego zmęczenia obiecali spotkać się za rok na trasie III rajdu Szkolnego.